آذر ۱۲، ۱۳۸۹

روزي كه هوا ايستاد

اين روزها كه آلودگي هوا خفه كننده شده ياد آخرين فيلم " نادر ابراهيمي" افتادم با نام " روزي كه هوا ايستاد" .البته ساخت اين فيلم همزمان شد با آغاز بيماري اين هنرمند و سرانجام آماده نمايش نشد *.
خلاصه داستان فيلم اينگونه نقل شده است كه :ایستادگی و وارونگی هوا، توام با آلودگی، مردم شهر بزرگ را با خطر مرگ روبه رو می کند. همه به سوی دامنه کوهها هجوم می برند و هر کس برای نجات خود به تکاپو می افتد. کودکان و پیران در می مانند و جوان ترها به پیش می روند. کارمندان سازمان هواشناسی در تلاشی سخت، مردم را به سوی کوه ها راهنمایی می کنند و سرانجام ....
اما مثل اينكه داستان فيلم دارد به واقعيت بدل مي شود، هوای تهران ايستاده وچاره اي جزء فرار از اين شهر كثيف باقي نمانده است.
اين تهران ثمره مديريت غير تخصصي ، ديمي ، روزمره، متمركز و مبتني بر آزمون و خطا ، باري به هر جهت و غير علمي حاکم بر مديريت كلان كشور است.
مَسكن هايي مانند تعطيلي ( با خسارت های گزاف تخمینی از 280 تا 350 میلیارد تومان برای هر روز تعطیلی !)، طرح ترافيك ، محدوده زوج و فرد، ديگر بي اثر شده است ( هر چند هيچ زمان درمانگر نبوده است حالا كه كل شهر را زوج و فرد كرده اند !).
كافي است در ترافيك به پلاك خودرو ها نگاه كنيد، پلاك هاي جديد و فراوان با شماره هاي 44 و55 و66 نشان دهنده رانندگان اضافه شده به ترافيك تهران در همين دو سال اخير است و ماشين هاي نو نشان دهنده افزايش تعداد ماشين هاي در حال تردد در شهر است.
ماشين هاي تك سرنشين نشان دهنده نبود ، كمبود يا عدم اطمينان از كميت و كيفيت " سيستم حمل و نقل عمومي" است.
"مترو" که گرفتار کینه ورزی و درگیری شخصی دو مدیرعالی کشور است و همه با حیرت به این گیس و گیس کشی می نگرند!
كيفيت پايين بنزين توليدي و وارداتي ، خودروهاي قديمي و جديد پر مصرف و ماشين هاي دود زا ، تنها بخشي از درد تهران، شهر بي پرنده است.
نبود امكان و فرهنگ پياده روي و دوچرخه سواري باعث شده هر كس كه وسيله نقليه دارد براي هر جابجايي و حركتي هر چند تا سر خيابان ( حتي كوچه) از خودرو شخصي استفاده كند و افزايش قيمت بنزين و جرايم رانندگي هم تاثيري بر اين عادت نگذاشته و نخواهد گذاشت.
صحبت ها ، توصيه ها و درخواسته هاي مسئولين و مجريان پر حرف صدا و سيما نيز بر عزم مردم در استفاده از خودرو شخصي خللي وارد ننموده است ( اگر مصمم تر نشده باشند ) و اينجاست كه لزوم مقبوليت مسئولین در نزد افكار عمومي خود را نشان مي دهد و ....

*همسر بزرگوار استاد ابراهيمي ، خانم" فرزانه منصوري" ضعيف شدن حافظه و شدت بيماري را باعث بروزاشكال در فيلم اعلام كردند و خانواده ايشان اينطور صلاح ديدند تا فيلم را ناتمام بگذارند و اثري داراي نقص از اين هنرمند پركار و دقيق باقي نماند.

هیچ نظری موجود نیست: