دی ۰۱، ۱۳۸۹

بازاريابي! حرفه آماتورها نيست!

"22 قانون ابدي بازاريابي" كتابي است نوشته ال ريس و جك تروت / با ترجمه محمود حميد خاني / ازانتشارات سيته.
خواندن اين كتاب براي علاقه مندان به بازاريابي ، تمام كساني كه در بازار كسب و كار فعاليت دارند و يا چيزي براي عرضه دارند، مفيد خواهد بود.
نويسندگان كتاب كه ظاهرا از اساتيد و بزرگان بازاريابي ، ِبرند و جايگاه سازي مي باشند سعي كرده اند با زباني ساده وهمه فهم قوانين مهم"ماركتينگ" را در حدود 100 صفحه عرضه كنند. كه بنظر من كه دراين خصوص مطالعه اندكي كرده ام، مفيد و موثر و خواندني است.
سعي مي كنم در دو پست بصورت تيتروار اين 22 قانون را معرفي كنم . در صورت علاقه به اطلاعات و توضيح بيشتر مي توانيد كتاب را با قيمت2300 تومان خريداري كرده و به تفصيل از آن بهره مند شويد.
ضمنا توضيحات داخل پرانتز از بنده است.

1. قانون پيشتازي : اولين بودن بهتر از بهترين بودن است.( تعجب نكنيد! به اين بِرند ها توجه كنيد كه چون اولين بوده اند عنوان محصول هم شده اند: زيراكس، ژيلت ، پپسي، تايد ، كلينكس و...)

2. قانون ساخت زمينه اي جديد : اگر در زمينه اي اولين نيستيد، زمينه تازه اي بسازيد كه در آن اولين باشيد.( اولين چلوكبابي مخصوص بانوان ، اولين هتل صحرايي ، اولين نوشابه با طعم نعناع و....)

3. قانون ذهن مشتري : اولين در ذهن مشتري بودن، بهتر از اولين در بازار بودن است.( شركت آي. بي. ام اولين در كامپيوتر نبود اما در رسوخ در ذهن مشتريان اولين بود...)

4. قانون درك مشتري : بازاريابي جنگ محصولات نيست، جنگ چگونگي ادراك است. ( تصور مردم آمريكا از هوندا ، اتومبيل است و در ژاپن، موتور سيكلت ....)

5. قانون تمركز : قويترين عامل موفقيت در بازاريابي داشتن كلمه اي در ذهن مشتري احتمالي است.(مرسدس: موتور بادوام، ولوو: ايمني ، كرايسلر: كيفيت در جاده ها )

6. قانون انحصار : دو شركت نمي توانند مالك يك نام (كلمه) در ذهن مشتري باشند. (مك دونالد : سريعترين زنجيره اي در فست فود بود و برگر كينگ پس از تلاش بيهوده براي كسب اين رتبه شروع به تبليغ ديگري كرد : بهترين غذا در حداقل زمان )

7. قانون نردبان : استراتژي كارآمد بستگي به پله اي دارد كه شما در نردبان ذهن مشتري اشغال كرده ايد . ( اگر در بازار اول نيستيد ، به دوم يا سوم بودن خود اعتراف كنيد و تلاش كنيد شماره يك شويد...)

8. قانون دو تا بودن : در دراز مدت، براي هر كالايي، مسابقه اي بين دوتاي اول و دوم است. ( نايك و ريبوك ، كوكا و پپسي و....)

9. قانون متقابل : اگر در فكر به دست آوردن جايگاه دوم هستيد ، مواظب باشيد ،زيرا پيشتاز استراتژي شما را خواهد فهميد. (هميشه براي حفظ جايگاه خود تلاش كنيد و نقاط ضعف و قوت شماره اول را مد نظر داشته باشيد...)

10. قانون تقسيم : هر مقوله يا زمينه اي به مرور زمان به دو يا بيشتر تقسيم مي شود.(انواع نوشابه ها ، گسترش زير شاخه هاي كامپيوتر مانند لپ تاپ و كامپيوتر خانگي و كامپيوتر قلمي از اين قانون تبعيت مي كنند . مي توان در يك بخش موفق بود اما موفقيت در تمامي بخش ها ...؟)

11. قانون دور نگري : تاثيرات بازاريابي به مرور زمان شكل مي گيرد. ( دورنگري چيزي كه در ايران بيشتر به طنز مي ماند ." نتايج موفق در كوتاه مدت و ورشكستگي در بلند مدت" و برعكس).

ادامه دارد...


هیچ نظری موجود نیست: