دی ۰۴، ۱۳۸۹

محله سیاسی ها

بالاخره و بعد از مدت ها يه فيلم درست حسابي و درست درمون ديدم ( در اين جور مواقع به دوستام مي گم: قولنجم شكست!) و بدنم حال اومد . يه فيلم همه چي تموم از يه كارگردان كار بلد و كا ردرست. قبلن هم تصاوير " ماه تلخ"، "پيانيست"و"محله چيني ها" در ذهنم حك شده بود و حالا "رومن پولانسكي" با "THE GHOST WRITER" يه خاطره ديگه براي ما ساخته و يه فيلم خوب ديگه به كارنامه اش اضافه كرده.
از اسم فيلم چند ترجمه شده مانند نويسنده پشت پرده ، نويسنده پنهاني و يا نویسنده ی در سایه ،كه هيچ كدوم معني"THE GHOST WRITER" را نميده. پس با همين اسم در خاطرات سينمايي مون SAVEاش مي كنيم. تريلري كه اونقدر حساب شده ساخته شده كه بعضي از اشتباهات و ساده انگاري هاش اصلن در حين تماشاي فيلم به چشم نمياد و شاید بعد از فيلم متوجه شان بشوي.

خلاصه داستان فيلم:

داستان فیلم درباره ی نویسنده ای ست که کارش بیشتر نوشتن زندگینامه ی اشخاص سرشناس است. در اینگونه کارها، شرایط به گونه ای ست که نویسنده مبلغ کلانی برای نوشتن زندگینامه دریافت می کند اما نامی از وی برده نمی شود به همین دلیل به اینگونه نویسنده ها لقب Ghost Writer یا نویسنده ی در سایه داده اند. ماجرای فیلم از جایی شروع می شود که به این نویسنده پیشنهاد می شود تا زندگینامه ی نخست وزیر سابق بریتانیا، آدام لنگ را بنویسد و او گرچه در ابتدا از پذیرفتن این پیشنهاد مطمئن نیست اما به اصرار یکی از دوستانش و بخاطر مبلغ زیاد پیشنهادی این پیشنهاد را می پذیرد.به او گفته می شود نویسنده ی قبلی ای که برای نوشتن این زندگینامه انتخاب شده بود و در واقع شخصی بود که سالها با لنگ همکاری داشته، اخیرا بر اثر تصادفی مرده و بنابراین کار اتمام این زندگینامه باید بر عهده ی نوسنده ی دیگری گذاشته شود. نویسنده به تدریج با لنگ و همسرش که استعداد قوی ای در سیاست دارد و در واقع مشاور اعظم شوهرش محسوب می شود، رابطه ی نزدیکی برقرار می کند. اما با گذشت زمان متوجه می شود که خود را وارد مخمصه ی بزرگی کرده و از آن راه خلاصی ندارد...

با اين كه اين قبيل موضوعات از انتخاب هاي اول من براي فيلم ديدن نيست اما با اين حال فيلم ِخوب خوبه. يا به قول اصفهاني ها: "هرچيزي خوبش خوبه!" (مثل اينكه اين ضرب المثل را" سروش صحت" خيلي تكرار مي كنه)

بازيگران فيلم، ایوان مک گریگور، پيرس برازنان و اولیویا ویلیامز ، با اينكه اصلا ازشون خوشم نمياد، در اینجا عالي هستند و باور پذير.

اين فيلم بعنوان بهترين فيلم سال اروپا هم شناخته شده ، اينم براي كسايي كه فقط " فيلم هاي جايزه بگير" نگاه مي كنند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون

نیکادل گفت...

سلام برشما
به نظر فیلم بسیار هیجان انگیزی میاد
برعکس شما من عاشق فیلمایی هستم که جنبه سیاسی و معمایی دارن مثل ونتیج پوینت.
به هرحال مرسی از معرفی فیلم من 5شنبه جمعه نگاش می کنم بعد اگه شد راجع بهش نظر میدم دوباره.