دی ۲۴، ۱۳۸۹

چرا مي جنگيم؟


كتاب كم حجم اما پر محتواي "چرا مي جنگيم؟" را خواندم و بسيار لذت بردم. كتابي از "نورمان ميلر" نويسنده و روزنامه نگارمتولد 1923آمريكا . كساني كه با ادبيات امريكاي شمالي آشنا هستند مي دانند كه طي نيم قرن اخير هيچ سياستمداري از برخورد به غايت درست و انتقادي نورمان ميلر در امان نمانده است.
مترجم كتاب جاهد جهانشاهي و ناشر آن نشر اختران است.
كتاب با دست مايه قرار دادن حمله 11 سپتامبر به ريشه يابي دلایل اين حمله و اقدامات پس از آن پرداخته و در صفحات بعدي سياست و مردان سياست را هدف قرار مي دهد. پشت پرده رفتار حاكمان و چهره واقعي سياست مداران را برملا مي كند.
از ارزش " آزادي" و آنچه بر سر آن آمده مي نويسد.
گزيده اي از اين كتاب را انتخاب كردم تا ضمن اين كه به خواندن آن ترغيب شويد ، به اين نكته توجه كنيم كه قواعد سياست و رفتار سياستمداران چقدر جهان شمول است و می توان به جای " آمریکا "و" بوش " هر اسم دیگری گذاشت بدون آنکه به صحت جملات خدشه وارد شود .
 سر آخر اينكه " چرا مي جنگيم؟"

- بدا به حال دولت هايي كه تحمل نقد نداشته باشند، اين سنت در اروپا جايگاهي وسيع دارد. و چه بسا دولت ها از حضور و وجود منتقدان سر سخت و نازك بين به خود مي بالند و يكي از زمينه هاي رشد دموكراسي را همين مهم قلمداد مي كنند .

- اچ.ل.منكن زماني گفته بود: ميهن پرستي آخرين پناهگاه اراذل است.

- در كشوري كه انتظارات برآورده نمي شود، ميهن پرستي به فاشيسم انعطاف پيدا مي كند.

- دموكراسي و امنيت دشمن هم هستند.

- ما مي توانيم مطمئن باشيم كه بوش و همكارانش به اين مهم اعتقاد دارند.يكشنبه هاكه راهي كليسا مي شوند چنان با شور و هيجان غرق نيايش مي گردند كه اشك از ديدگانشان سرازير مي شود.البته اعمال انسان ها است كه تاريخ را مي سازد نه احساس آن ها.

- بوش دقيقا مي داند چه مي كند و چنان از خود مطمئن استكه نيمي از آمريكائيان خوب، يعني مردمان متدين را كه علاقه چنداني به سياست ندارند، هم پيمان خويش مي داند.آن ها مي گويندباز هم براي ما از آن شوخي ها و حرف هاي پيش پا افتاده تعريف كن، و لطفا دروغ هاي مقدس فراموش نشدني خودت را با چاشني غلو تركيب كن.

- آزادي مثل دموكراسي حساس است هر روز بايد به آن جان تازه دميد.

پی نوشت: مثل اینکه موسسه هنرهشتم فیلم " تنها دوبار زندگی می کنیم" را عرضه کرده، اگه پیداش کردید ببینید که یکی از بهترین فیلم های این سالهاست.منم دنبالشم تا دوباره و چند باره ببینمش.

۷ نظر:

شیرین گفت...

چون نخوندمش نظری ندارم فقط اومدم سلام کنم.
ممنون از معرفی فیلم.

مینا گفت...

دیوونه ی این جمله شدم : اعمال انسان ها است كه تاريخ را مي سازد نه احساس آن ها. فوق العادست :)
عنوان کتاب از بزرگترین سوالاییه که از بچگی تو ذهنمه که بدون جواب مونده

مریم آرامیان گفت...

آقای محمد فکر کنم حزب اللهی خارج کشوری هستی و درد وطن داری که این کنار وبلاگت نوشتی پیاده روی تو خیابان های انقلاب بیشتر از لیموزین سواری تو لاس و گاس!بهت می چسبه. پس:If you ever plan to Motor West,
Travel way, Take the Highway that is best.
Get your kicks on Route Sixty-six.

نیکادل گفت...

سلام
مرسی از معرفی کتاب، کتاب جذابی به نظر می رسد، این جمله :اعمال انسان ها است كه تاريخ را مي سازد نه احساس آن ها، خیلی تامل برانگیز بود، برای ماها هم که اهل سیاست نیستیم هشدار مهمی بود. شاید دست مایه نوشتن مطلبی شود، ممنون.

محمد سرابی گفت...

دموكراسي و امنيت دشمن هم هستند. این جالبه

شیرین گفت...

سلام
هر کاری میکنم نمیشه برای پست جدیدتون کامنت بذارم.
فک کنم اشکالی پیش اومده.

نیکادل گفت...

خوب شد نمردیم و فهمیدیم شما حزب اللهی خارج نشین هستی DDD:
خیلی خوش حال شدم چون اگه شما خارج نشین هستی منم هستم دیگه، ترخدا یه سره بریم امریکا، اخه اروپاییا هم رویاشون امریکاست:))